Κωνσταντίνα Δασκαλάκη “Ταξιδεύοντας στον Κόσμο με τα Χρώματα”

Posted · Add Comment

H Chili Art Gallery παρουσιάζει την Κωνσταντίνα Δασκαλάκη στην ατομική έκθεση «Ταξιδεύοντας στον Κόσμο με τα Χρώματα».

Η Κωνσταντίνα Δασκαλάκη γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε Φιλολογία στο πανεπιστήμιο  του Manchester της Αγγλίας.Στην Φλωρεντία της Ιταλίας σπούδασε ζωγραφική στην Ελεύθερη Ακαδημία των Καλών Τεχνών (Libera Accademia Di Belle Arti).Στην διάσημη σχολή της Φλωρεντίας “Il Bisonte” παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής, ενώ επίσης διδάχθηκε από μεγάλους μαέστρους την τέχνη της δημιουργίας μασκών και της ιαπωνικής ζωγραφικής με μελάνι στο ύφασμα που ονομάζεται Yuzenκαι στο χαρτί που ονομάζεται  “Sumie.

Το στυλ της προσδιορίζεται  naif-figurative και η δύναμή της είναι τα δυνατά και φωτεινά χρώματα καθώς και η παραμυθένια ατμόσφαιρα.

Πηγή έμπνευσης της αποτελούν οι πόλεις και η φύση, ενώ  αγαπά τις ελαιογραφίες, καθώς και όλα τα άλλα υλικά.

Μέρος της δουλειάς της εκτίθεται στην ιστοσελίδα www.artwanted.com|daskalaki.

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής Ελληνικής Φιλολογίας και Θεατρικής Παιδείας και Διευθυντής του Εργαστηρίου Θεατρικής και Εικαστικής Παιδείας του Πανεπιστημίου Κρήτης Ανδρέας Φουντουλάκης γράφει :

Με τα χρώματα να ξεχύνονται χειμαρρώδη στις επιφάνειες των έργων της Κωνσταντίνας Δασκαλάκη ξεδιπλώνεται ένας κόσμος ζεστός και οικείος, και ταυτόχρονα αλλόκοτος και μακρινός. Δρόμοι, κτήρια, πλατείες, πάρκα, υδάτινα κανάλια και ποταμοί αποτελούν κάποιες από τις θεματικές της επιλογές και ταυτόχρονα προσωπικές εκδοχές ενός μυθοποιημένου κόσμου.

Η ζωγραφική της Κωνσταντίνας Δασκαλάκη είναι μια τέχνη παραστατική. Αναπλάθει το φυσικό χώρο και το αστικό τοπίο με μια ξεχωριστή ευαισθησία που συχνά εστιάζεται στη λεπτομέρεια και την απόδοση της ακρίβειας. Εξίσου συχνά, ωστόσο, η τέχνη αυτή ανατρέπει τους κανόνες της ρεαλιστικής αναπαράστασης αναπτύσσοντας ένα εικαστικό ιδίωμα, το οποίο κατασκευάζει χώρους που λειτουργούν με τους δικούς τους ξεχωριστούς νόμους. Η τέχνη της Κωνσταντίνας Δασκαλάκη προδίδει μια δημιουργό που έχει κατακτήσει και εξελίξει με το δικό της ιδιαίτερο τρόπο την τεχνική και τα εκφραστικά της μέσα. Έχοντας διαμορφώσει μια διακριτή τεχνοτροπία, η οποία συνδυάζει αξιοθαύμαστα τη ναΐφ απόδοση της πραγματικότητας με μια αποδομητική δυναμική που αναπτύσσεται πέρα από τα όρια του μοντερνισμού, η Κωνσταντίνα Δασκαλάκη προβάλλει με τα έργα της ένα νέο τρόπο θέασης του κόσμου στα όρια μιας φαντασιακής του ανασύνθεσης που συχνά κινείται αψηφώντας τις κανονικότητες της παραστατικότητας.

Οι αναπαραστάσεις αναγνωρίσιμων αστικών τοπίων, όπως εκείνα της Βενετίας ή του Μπορντό, μεταμορφώνουν τα τοπία αυτά σε πεδία ανάπτυξης μιας προσωπικής αστικής μυθολογίας. Πολύ συχνά, δίπλα σε εμβληματικά κτήρια μεγάλων πόλεων ορθώνονται οι μικρές καθημερινές κατοικίες αυτού του μυθοποιημένου τοπίου. Οι τολμηρές χρωματικές επιλογές, σχεδόν σε αντίθεση με τους κανόνες της ρεαλιστικής αναπαράστασης, το συνταίριασμα, αλλά και οι αντιθέσεις, των χρωμάτων, το ατελείωτο παιχνίδι με τις αποχρώσεις, και πάνω απ’ όλα, η απόδοση της σκληρής σχεδιαστικής ευθείας μέσα από εύπλαστες καμπυλωμένες φόρμες συνιστούν τα μέσα, με τα οποία το πραγματικό τοπίο υποχωρεί, αλλοιώνεται και κρύβεται βαθμιαία προκειμένου να παραχωρήσει τελικά τη θέση του στο μυθοποιημένο. Η αστική μυθολογία της Κωνσταντίνας Δασκαλάκη μοιάζει έτσι να αποδίδει ένα μεταμορφωμένο σύμπαν, στο οποίο κυριαρχούν κόκκινοι καθεδρικοί ναοί, πράσινες στέγες σπιτιών, πορτοκαλί ή πορφυρές προσόψεις κτηρίων. …

…Οι ανθρώπινες φιγούρες δεν φαίνεται να αγαπούν τους αστικούς χώρους που αναπλάθει η ζωγραφική της Κωνσταντίνας Δασκαλάκη, σε αντίθεση με τα πουλιά που συχνά απλώνουν τα φτερά τους ανάμεσα στα πολύχρωμα σύννεφα, πάνω από τις βεράντες, τις στέγες και τις καμινάδες των κτηρίων ή στους ανοιχτούς ορίζοντες των χώρων αυτών. Κι όμως, η ανθρώπινη ζεστασιά δεν δείχνει να λείπει από τη ζωγραφική αυτή. Τα σταθμευμένα ποδήλατα στους πολύχρωμους δρόμους μοιάζουν να έχουν μόλις αφεθεί εκεί από τους ιδιοκτήτες τους. Οι πόρτες των κτηρίων μοιάζουν να έχουν μόλις κλείσει πίσω από τους ανθρώπους που ζουν σε αυτά, λίγο πριν πέσει ο ήλιος και όλα βυθιστούν στο σκοτάδι. Τα θερμά χρώματα των κτηρίων αποπνέουν την ανθρώπινη ανάσα και ζεστασιά εκείνων που τα κατοικούν. Τα χρώματα και τα σχήματα των παραθύρων γίνονται ανθρώπινα μάτια έτοιμα να ρίξουν το βλέμμα τους σε όσους τα κοιτούν προσπαθώντας να τα αποκωδικοποιήσουν.  Οι καμπύλες της φόρμας των κτηρίων αναπλάθουν τις καμπύλες του ανθρώπινου σώματος, τα κάνουν εύπλαστα, τους χαρίζουν κίνηση και ζωή. Η προσωποποιία που συνοδεύει τις αναπαραστάσεις του αστικού τοπίου αποτελεί, ίσως, τη σημαντικότερη έκφανση της εικαστικής ποιητικής της Κωνσταντίνας Δασκαλάκη. Μιας εικαστικής ποιητικής που συγκινεί με την ειλικρινή απλότητα, την αμεσότητα και τη ζεστασιά της.” Ανδρέας Φουντουλάκης

Μια εικαστική-ποιητική συνομιλία…

«Ταξιδεύοντας  με χάικου …

στον ονειρικό κόσμο των χρωμάτων της Κωσταντίνας Δασκαλάκη…»

                                                                                 Κάκια Μπαχαρακάκη

  Ο «ποιητικός έρωτας» με τα χρώματα των ονειρικών τοπίων της Κωνσταντίνας Δασκαλάκη ήταν ακαριαίος όταν πρωτοσυνάντησα τα ζωηρά μάτια της καλλιτέχνιδας, έτοιμα ν’ αρπάξουν το φως των ματιών της και να το «ντύσουν» με ονειρικά χρώματα.  Ήταν μόνο η αρχή, κάπου εκεί την άνοιξη του 2015…σ’ αυτό το όμορφο, κοινό  καλλιτεχνικό ταξίδι.

            Η βαθιά εικαστική ποιητική  απόδοση των τοπίων της ζωγράφου, λουσμένα στο φως, δεν θα μπορούσαν να με αφήσουν ασυγκίνητη. Αυτό το συναίσθημα, να δράσουμε από κοινού καλλιτεχνικά, δεν εξατμίστηκε στο χρόνο αλλά αιωρήθηκε συνωμοτικά σε παράλληλα μονοπάτια σκέψης, συναισθημάτων και διαίσθησης για να προσγειωθεί στη ρεαλιστική του διάσταση ώστε να φτάσουμε στη ποιητική –εικαστική αλληλεπίδραση που βιώνεται σε αυτή την έκθεση.

           Η κλιμακωτή αλληλεπίδραση σε επίπεδο δημιουργικότητας σχηματοποιήθηκε στο σημείο να εμπνευστούμε σε παράλληλο ρυθμό η καθεμιά μας από το έργο της άλλης και να συνομιλήσουμε μέσα από τις τέχνες μας. Το χάικου γεννήθηκε στην Ιαπωνία γύρω στο 17ο αι. και μετά το 1920 κερδίζει παγκόσμια αναγνώριση και αποδοχή και διαδίδεται ταχύτατα. Η οικουμενικότητά του οφείλεται στην εκφραστική του δύναμη να συγκινεί, να συναρπάζει και να προκαλεί ακαριαία με πρωτοφανή αμεσότητα τον αναγνώστη, χάρη στη συμπυκνωμένη και λιτή του μορφή,  μέσα σε 17 και μόνο συλλαβές.

Η δύναμη της εικόνας ήταν  αδιαπραγμάτευτη και ταυτόχρονα πρόκληση για τη συγγραφέα να εκφράσει με το ποιητικό αφαιρετικό λόγο του χάικου αυτό που αποπνέει το καθένα έργο της καλλιτέχνιδας.  Κάθε εικόνα σημαίνει πολλά περισσότερα από τον ίδιο της τον εαυτό· πράξεις, συναισθήματα, σκέψεις στις οποίες θέλησα να ταξιδέψω με τις λέξεις μου  και να μπω στον ονειρικό κόσμο της ζωγράφου για να συνομιλήσω με αυτές, να εμπνευστώ, να συνομιλήσω με τον κόσμο των χρωμάτων της και να συν-αισθανθώ τον βαθύτερο κόσμο της. 

Σας προκαλώ να με ψάξετε με το βλέμμα σας, μέσα στους πίνακες της… . Ίσως  μ’ εντοπίσετε  να σεργιανίζω στα καμπυλωτά μονοπάτια των πόλεων, να  αναρωτιέμαι σε ποιο μπαλκόνι θα αφουγκράζεται τώρα τ’ ονειρό του ο ποδηλάτης που παράτησε το ποδήλατό του στην άκρη του δρόμου, και  ακροβατώ, επικινδύνως, -ως οφείλω-, αστραπιαία, στους δαντελένιους τρούλους των ναών. Αυτή τη στιγμή της σύγκρουσης με το αιώνιο, θέλησα να αιχμαλωτίσω και να παγιδεύσω, με το χάικού μου, ένα στιγμιότυπο, σαν ένα είδος φωτογραφικής μηχανής, που τιθασεύει το χρόνο…αυτόν της ψυχής…

Κάκια Μπαχαρακάκη, Αφηγηματική Θεραπεύτρια, Συγγραφέας, Καλλιτεχνική σύμβουλος.

 

«Η Ζωγραφική είναι σιωπηλή ποίηση

και η ποίηση ομιλούσα ζωγραφική»

(Πλάτων)

Αγαπητή Κυρία Κωνσταντίνα Δασκαλάκη,

Με τούτη τη γραφή μου, θέλω, για μια ακόμη φορά, να σας ευχαριστήσω για την ευγενική καλοσύνη που είχατε να μας ξεναγήσετε στον θαυμαστό πνευματικό σας κόσμο της υψηλής Τέχνης σας και της φιλοσοφίας σας. Το υπέροχο αυτό ταξίδι, στο οποίο με κάνατε «συνταξιδιώτη» σας, θα μένει για πάντα ανεξίτηλα στη μνήμη μου.

Βέβαια, δεν είμαι κριτικός των Εικαστικών Τεχνών, αλλά θα προσπαθήσω να αποτυπώσω σε τούτη τη γραφή μου τα συναισθήματα που ένιωσα βλέποντας – και όχι μόνο – τα δημιουργήματα της υψηλής Τέχνης σας.

Τα δημιουργήματα της υψηλής Εικαστικής Τέχνης της Κωνσταντίνας Δασκαλάκη, που παρουσιάζονται στην Έκθεσή της:

«Ταξιδεύοντας στον κόσμο με τα χρώματα»

θα έλεγα με βεβαιότητα ότι πολύ εντυπωσιάζουν – αν όχι συναρπάζουν – τον επισκέπτη της έκθεσης.

Αν, όπως έχει γίνει γενικά παραδεκτό, ο σκοπός των εικαστικών τεχνών, ιδιαίτερα της Ζωγραφικής, είναι να αποτυπώνει στον καμβά και να προβάλει τις ομορφιές του περιβάλλοντός μας – που συχνά περνούν από τους περισσότερους από μας απαρατήρητες – ή ακόμη και να δημιουργεί, εκφράζοντας συναισθήματα, ιδέες, σκέψεις, ακόμη και μηνύματα, τότε η εμπνευσμένη «τιθασεύτρια του φωτός» και «ερμηνεύτρια της γλώσσας των χρωμάτων» Κωνσταντίνα Δασκαλάκη, τα κατάφερε να δώσει στην καθιερωμένη nature mort ζωντάνια, με «ηχητική» και «άδουσα» έκφραση, που ίσως δεν θα ‘ταν υπερβολικός ο χαρακτηρισμός «μουσική επένδυση» (soundtrack), κάτι σαν το εμμελές «λάιτ-μοτίφ» (grundthema) σε έργα Βαγκνερικής Μουσικής Συμφωνίας, που συνοδεύει τον επισκέπτη της έκθεσης στα μονοπάτια του στοχασμού του και του διαλογισμού του, δημιουργώντας έτσι την αισθητική συγκίνηση και την μεταρσιωτική ανύψωση.

Η Κωνσταντίνα Δασκαλάκη, με το «μαγικό χρωστήρα» της αποτυπώνει στον καμβά αυτή την ομορφιά ή καλύτερα τη «μαγεία» της ίδιας της ζωής, όχι όπως φαίνεται στα μάτια του περαστικού, αλλά όπως είναι την πραγματικότητα, μαζί με τα συναισθήματα που προκαλούν τα έντονα χρώματά της, πλημυρισμένα με το άπλετο φως, που αντί να σου κλείνει τα μάτια, τα «ανοίγει» περισσότερο.

Η Κωνσταντίνα Δασκαλάκη, με τα έργα της γίνεται – όπως ανέφερα και στα παραπάνω – «τιθασεύτρια του φωτός» και «ερμηνεύτρια της γλώσσας των χρωμάτων», εκφράζοντας όχι μόνο την ομορφιά του περιβάλλοντος, αλλά και τα αισθήματα, συναισθήματα, ιδέες, ακόμα και θεωρήσεις και στάσεις αυτής της ίδιας της ζωής μας, πολύτιμα στοιχεία της ταυτότητας του ανθρώπου, ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή του ευτελισμού των ανθρωπιστικών και των πνευματικών αξιών.

Αγαπητή Κυρία Κωνσταντίνα Δασκαλάκη, δεχθείτε και πάλι τα από καρδιάς συγχαρητήριά μου για το εμπνευσμένο και δημιουργικό έργο σας. Εύχομαι να είστε πάντα καλά και να συνεχίζετε το τόσο ωραίο και πολύτιμο έργο σας, της Υψηλής Τέχνης, με τη βεβαιότητα ότι θα έχει πάντοτε την ευπρόσδεκτη και θετική αντανάκλασή του στον κόσμο της Τέχνης, αλλά και της Κοινωνίας.

Σας έχουμε ανάγκη κυρία Κωνσταντίνα Δασκαλάκη!

Με αισθήματα βαθειάς εκτίμησης

και θαυμασμού για το έργο σας,

 Φώτης Παυλάτος

 Αθήνα, 3 Μαΐου 2017

 

Η Κωνσταντίνα Δασκαλάκη έκανε διάφορες δημοσιεύσεις κι έλαβε μέρος σε πολλές εκθέσεις στο εξωτερικό, καθώς επίσης και σε δημοπρασίες για φιλανθρωπικούς σκοπούς.

Η έκθεση εγκαινιάζεται την Παρασκευή 21 Απριλίου 2017 και ώρα 7.30μμ και θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή 5 Μαΐου 2017.

Τα εγκαίνια θα πλαισιώσει μουσικά το PIRAEUS GUITAR ENSEMBLE, ένα κιθαριστικό σύνολο με έντονη παρουσία στο καλλιτεχνικό χώρο της χώρας μας τα τελευταία χρόνια. Τα μέλη που αποτελούν το Piraeus Guitar Ensemble είναι οι: Ηλίας Διαμαντάκης, Γιώργος Γκόλγκαρης, Δανάη Τζούμπα, Γιάννης Μποκέας. Είναι διπλωματούχοι και πτυχιούχοι, με σολιστική δραστηριότητα, βραβευμένες εμφανίσεις σε κιθαριστικούς διαγωνισμούς και εκπαιδευτική δράση ως καθηγητές κλασικής κιθάρας σε ωδεία. Το ρεπερτόριο τους κινείται από την εποχή Μπαρόκ έως το σήμερα. Μέσα από τα διάφορα μουσικά στυλ συνομιλούν οι Albinoni, Vivaldi, Bach, Tarrega, Nino Rota, Piazzolla, Βeatles, Χατζιδάκις, Θεοδωράκης αλλά και άλλοι σημαντικοί συνθέτες, πάντα μέσα από την πλούσια σε ηχοχρώματα και εσωτερική ευρύτητα των δυνατοτήτων που προσφέρει η κλασική κιθάρα.

 Chili Art Gallery

Δημοφώντος 13-15,Θησείο, Αθήνα

Τηλ. 210 7292564 – 6936755599  www.chiliart.gr  info@chiliart.gr

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 10.30-19.00, Σάββατο 12.00-16.00, Κυριακή κλειστά.

ΜΕΤΡΟ  Κεραμεικός, ΗΣΑΠ  Θησείο